
2020 a fost un an care a impins toti jucatorii din piata – retailerii, producatorii, consumatorii – intre efortul de a se adapta unui stil de viata nou impus de rigorile pandemiei si dorinta de a regasi confortul vietii din perioada anterioara pandemiei. Pentru consumatori, presiunea adusa de problema sanitara a ridicat nivelul de atentie pe cateva directii:
Grija pentru pastrarea sanatatii – concretizata prin adoptarea in comportamentul de consum a unor produse de igiena si a unor obiceiuri asociate, dar si prin continuarea tendintei de a se orienta catre produse alimentare cat mai naturale, mai neprocesate, cu efecte benefice asupra starii de sanatate si welbeing
Tendinta de a sustine producatorii locali in dorinta de a sustine economia, locurile de munca
Tendinta de a fi tot mai receptivi la actiunile de sustenabilitate ale producatorilor si retailerilor orientate catre campanii umanitare si grija fata de mediu.
A doua jumatate a anului si mai ales ultimele luni au venit cu un un raspuns accelerat din partea multor retaileri si producatori in directia promovarii comportamentelor de grija fata de mediu, reciclare, promovare a produselor verzi.
Ideea produselor verzi castiga teren atat prin beneficiile asupra starii de bine, a sanatatii organismului, cat si pentru ca vin cu aceasta componenta de implicare in comunitate si/sau de responsabilitate fata de natura.
Pandemia este un context ideal pentru a retine atentia consumatorilor catre produse care sa ii ajute sa consolideze si prelungeasca starea de sanatate. Idea de preventie – destul de putin activata pana acum in comportamentul consumatorilor – a capatat mai multa consistenta, aducand consecinte si in comportamentul de alegere si utilizare ale produselor, atat in categoriile food, cat si non-food.
Pe zona non-food, afinitatea cu propunerile care pun accentul pe sustenabilitate se construieste cel mai consistent in jurul mesajelor legate de:
Ambalaje reciclabile, eco-friendly, care contribuie la atragerea atentiei asupra nevoii de protejare a mediului
Continut care foloseste ingrediente curate, bio cu efect mai putin nociv asupra organismului, sanatatii acestuia
Sustinerea unor cauze umanitare – fie ca este vorba de sustinerea unor producatori mici, locali, fie ca este vorba de campanii de directionare de fonduri pentru sanatate, educatie, mediu.
Avand in vedere ca si raspunsul retailerilor si al producatorilor este unul foarte activ in ceea ce priveste campaniile de sustenabilitate, ne asteptam ca interesul si orientarea consumatorilor catre acest tip de alternative sa continue tendinta de crestere.
Pretul poate fi in continuare un impediment important in adoptarea si mai puternica a produselor cu mesaj in directia sustenabilitatii. Cresterile de pret din 2020 coroborate cu scaderea veniturilor unei parti a consumatorilor poate influenta comportamentele de alegere si pe mai departe.
De aceea, principala provocare in momentul de fata este reprezentata de asigurarea continuitatii, de sustinerea consumatorilor in comportamentul de adoptare a acestor produse. Aceasta consolidare a trendului ascendent poate veni prin campanii de promovare in mass media, prin mesaje care sa aduca in prim plan rezultatele campaniilor de responsabilitate sustinute, promovarea in zona ofertelor speciale de pret ale retailerilor / producatorilor (oferte zilnice, saptamanale, promovarea prin apps retailerilor etc) sau includerea in sisteme de loializare, acumulare de puncte.